V minulých dnech zasáhly některé regiony v ČR silné a trvalé srážky, v jejichž důsledku se rozvodnily toky a došlo k bleskovým povodním. Přestože věříme, že přívaly vody již nebudou tak nebezpečné, nabízíme doporučení a instrukce, jak v případě zasažení živlem postupovat a jak co nejrychleji a jednoduše obdržet pojistné plnění v případě vzniklých škod na majetku. Přiměřeně platí totéž i pro živelní škody jiného druhu, zejména na automobilech.
Foto: Jim Witkowski (Unsplash)
Když dorazí velká voda
- Sledujte sdělovací prostředky a snažte se provést co nejvíce preventivních opatření k ochraně zdraví i materiálních hodnot ještě před kulminací. Přitom vždy dbejte na bezpečnost svoji i svých blízkých!
- Průběžně sledujte zejména internetové zpravodajství i lokální stránky Vaší obce.
- Uposlechněte pokynů a doporučení vydaných v souvislosti s povodní jak centrálních, tak i na místní úrovni.
- Důležité osobní dokumenty (vč. pojistných smluv), doklady a cennosti uložte na bezpečném místě. Rovněž tak doklady o pořízení větších zařizovacích předmětů, elektroniky apod. Snažte se co nejvíce materiálních hodnot uchovat tak, aby na ně voda nemohla.
- I během povodně nebo záplavy se snažte minimalizovat vznik nebo šíření škody, ale pouze je-li to v dané situaci bezpečné.
- V případě zatopení sklepních prostor změřte úroveň hladiny zaplavení objektu a postiženou plochu.
- Pořiďte co nejpodrobnější fotodokumentaci místa škody.
Jak správně postupovat po povodni
- Jakmile voda opadne, zajistěte co nejrychleji odčerpání vody a odstranění bahna a trosek z objektu a jeho okolí. I přitom dbejte maximálně na svoji bezpečnost a hygienické normy.
- Je-li to možné, zajistěte fotodokumentaci rozsahu škody mobilním telefonem.
- Zničené a poškozené věci shromažďujte pro pozdější prohlídku ze strany likvidátora. Dovolí-li to hygienické podmínky, nic nevyhazujte.
- Nahlaste škodu pojišťovně, případně vašemu pojišťovákovi, který s nahlášením škod poradí a pomůže.
Na co nezapomenout při hlášení povodňových škod
- Součástí škodního hlášení by měl být i seznam zasažených věcí s uvedením stáří, rozsahu poškození a cenou
- Pro hlášení škody jsou třeba následující podklady:
- číslo pojistné smlouvy nebo rodné číslo, případně adresu),
- kontaktní údaje na osobu (ideálně mobilní telefon), která bude na místě škody přítomna, popřípadě kde jinde ji lze zastihnout za účelem prohlídky místa škody,
- číslo účtu pro zaslání pojistného plnění.
- K soupisu poškozených a zničených věcí je podstatná fotodokumentace. U pojištěných firem bude pojišťovna potřebovat i účetní evidenci zasažených věcí a stavy majetku před povodní, včetně zásob na skladě.
- Vyžaduje-li to situace a pomůže-li to rychlejší obnově, požádejte pojišťovnu o zálohu na pojistné plnění.
- Dbejte pokynů, které dostanete od likvidátora při prohlídce škody a při telefonickém kontaktu s pojišťovnou.
Jak probíhá likvidace škody z povodní v pojišťovně
- Po oznámení škodní události klienta kontaktuje likvidátor nebo mu je zaslána SMS, mailem, případně jinak zpráva s kontaktem na příslušného likvidátora a technika pojišťovny.
- Dle typu a rozsahu škody je buď dohodnuta prohlídka škody na místě, nebo klient obdrží dopis s vyžádáním dokumentů. Škodní událost může být řešena i kombinací obou postupů.
- Při prohlídce škody předložte účet, kam má být zasláno pojistné plnění, neučinili-li jste tak již při hlášení škody.
- Po doložení všech potřebných dokumentů likvidátor posoudí nárok na pojistné plnění a vyčíslí škodu.
- Klient je informován o ukončení průběhu likvidace škodní události dopisem, kde je mu sdělena výše pojistného plnění, které mu pojišťovna odeslala na účet.
Zdroj: UNIQA