ČR mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy EU podle takzvané motorové směrnice.
„Změny v zákoně o povinném ručení vnímáme jako krok k větší bezpečnosti na silnicích a k ochraně poškozených v případě dopravních nehod“, představuje pohled pojišťoven Aleš Zethner, ředitel Úseku pojištění motorových vozidel v Kooperativě. Řidičům přináší hned několik změn, které směřují k větší jistotě a jednodušší administrativě, pojišťovnám příležitost v nově vytvořené kategorii vozidel, ale také povinnost okamžitě zavádět smlouvy do evidence ČKP. Změny vstupují v platnost 23. prosince 2023.
Povinné ručení pro elektrokoloběžky a malotraktory
Asi nejdůležitější změnou je zavedení nových kategorií vozidel, které budou muset mít povinné ručení sjednáno. Povinné ručení se bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg, tedy například elektrokoloběžky nebo malotraktory. Povinné ručení nemusí mít například zahradní traktory splňující sice výše uvedené podmínky, které však nikdy nevyjedou na veřejnou komunikaci, nebo elektrokola, u kterých není obecně elektromotor pokládán za hlavní zdroj pohybu. „Statistiky ukazují, že nehody elektrokoloběžek jsou stále častější a mohou způsobit závažné škody na majetku a zdraví. Klientům nabídneme povinné ručení s balíčkem asistenčních služeb, které jim poskytne kompletní ochranu při užívání elektrokoloběžek a jiných vozidel s elektrickým nebo jiným pohonem. Chceme zajistit, aby naši klienti měli snadný přístup k těmto důležitým službám a aby byli v souladu se zákonem. Ceny se budou pohybovat podobně jako u malých motocyklů. Rizikovost těchto kategorií je podobná“, upozorňuje na novou kategorii Aleš Zethner.
Navýšení zákonných limitů
Pro lepší ochranu klientů, ale i poškozených, se navyšují zákonné limity na 50/50 milionů Kč. Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo postačovat pro úhradu většiny škod, které jsou způsobeny dopravními nehodami. „Již dnes většina našich nových klientů volí limity 70/70 milionů Kč a vyšší. Navýšení limitů tedy čeká jen asi 11 % smluv, které spravujeme. U nich limity navýšíme automaticky k výročnímu datu smlouvy, klienti nebudou muset nikde žádat, ani nikam chodit. Zároveň tato úprava sama o sobě nepovede k navýšení sazby pojistného“, vysvětluje Aleš Zethner.
Nepovinná zelená karta
Zjednodušení přináší řidičům nový zákon u tzv. zelených karet, které nebudou muset mít ve vozidle, a to ani v elektronické podobě. Pojišťovny totiž budou muset všechny smlouvy povinného ručení on-line nahrát do databáze ČKP. Zde si budou moci policie nebo dopravní inspektoráty ověřit platnost pojištění. Tato novinka platí jen pro ČR, při cestách do zahraničí budou motoristé stále zelenou kartu potřebovat. Pojišťovny ji tedy budou klientům v elektronické podobě i nadále vystavovat.
Povinné ručení bude sjednávat provozovatel vozidla Dosud byl odpovědný za sjednání pojištění vlastník vozidla, přenesení této povinnosti na provozovatele vozidla je poměrně zásadní změnou s dopadem zejména na případy, kdy v souvislosti s nepojištěným vozidlem nastoupí sankce vůči odpovědné osobě. V případě, že je provozovatel zapsaný v TP, je odpovědnost jasnější, zákon ale připouští pověření provozovatele i na základě písemné dohody. Proto s ohledem na právní jistotu doporučujeme, aby kromě písemného pověření proběhl i zápis a případně i výmaz provozovatele do TP tak, aby osoba odpovědná za uzavření pojištění byla určena najisto.
Zdroj: Kooperativa pojišťovna