V roce 2020 bylo v UNIQA pojišťovně řešeno celkem 518 nových případů s důvodným podezřením z pokusu o pojistný podvod. Meziročně to znamenalo o 41 % kauz více. Počet pokusů o obelhání UNIQA se tak vrátil prakticky na úroveň předloňského roku (520 případů). Důvodem je hlavně nárůst v povinném ručení, havarijním pojištění a pojištění odpovědnosti. 260 případů již bylo uzavřeno jako podvod a byla vyčíslena celková hypotetická škoda bezmála 32 milionů korun, pokud by býval podvod pachatelům vyšel.
V pojištění vozidel zaznamenala UNIQA stejně jako v roce 2019 nárůst nežádoucích aktivit, tentokrát v obou segmentech: v havarijním pojištění vzrostl počet sporných nových událostí o 84 %, v povinném ručení dokonce o 132 %. Prokázaná hodnota podvodů s auty vyšplhala loni na více než 16 milionů korun, tedy na 50 % celkové výše všech prokázaných kauz napříč odvětvími. Průměrná uspořená hodnota z podvodu v havarijním pojištění vozidel 2020 činila 99 800 korun, zatímco v povinném ručení dokonce více než dvakrát tolik: 224 000 korun. Průměrná odhalená podvodně uplatněná škoda na autě (bez ohledu na druh pojištění) se loni meziročně zvýšila o více než 50 % na 158 300 korun. Loni UNIQA registrovala mnohem častěji fingované střety našich „klientů“ s velmi drahými vozidly, často za účasti cizinců, kdy uplatněný nárok na náhradu škody šplhal do vyšších statisíců korun.
Pojištění osob je odvětví, kde se už tři roky po sobě vyplácí nasazení preventivních systémů k zábraně podvodného jednání, a to jak pomocí výměny informací na úrovni celého trhu, tak i zdokonalením interní detekce podezřelých škod. Pozitivně se projevila i široká medializace velkých hromadných kauz z předchozích let, které byly Policií ČR rozkryty a prokázány. To potenciální následovníky odradilo. Pojištění úrazové a životní bylo loni v UNIQA zastoupeno odhalenými neoprávněnými nároky ve výši necelých 1,4 milionu korun, což v porovnání let 2016 až 2018, kdy se uchráněné hodnoty pohybovaly každoročně v rozmezí 10 a 20 milionů, prokazuje velký ústup nekalých aktivit. I meziročně zaznamenala loni UNIQA pokles o 60 %.
Stabilní vývoj počtu sporných pojistných událostí panoval v pojištění majetku (loni 26 případů, předloni 23), kde se UNIQA loni povedlo prokázat podvody ve výši 3,6 milionu korun. Naopak bylo během roku 2020 bylo řešeno o třetinu více nestandardních škod z pojištění odpovědnosti než v roce 2019. Nárůst trval druhý rok za sebou, zatímco delší dobu předtím byly pokusy spíše zanedbatelné. Uchráněná hodnota z fingovaných škod meziročně vzrostla o 73 % na bezmála 7 milionů korun. Tím se toto odvětví loni „vyšvihlo“ na druhou příčku za pojištění aut co do celkové uchráněné hodnoty z podvodů.
Skutečné případy
Do výše zmíněného častěji se vyskytujícího druhu fingovaných škod z povinného ručení spadá nehoda luxusního vozu Mercedes-Benz dovezeného ze zahraničí v květnu 2020.
Ještě v témže měsíci byla nahlášena škoda z dopravní nehody s tímto autem prémiové značky, když do něj při přejíždění z pruhu do pruhu narazil starším vozem u nás pojištěný klient s povinným ručením. Mercedes měl prakticky poškozený celý levý bok. Jednání majitele mercedesu v servisu a jeho následný vyžádaný přesun jinam se technikům zdály podezřelé a nechali škodu přezkoumat.
Ukázalo se, že mercedes byl už v Německu prodáván s poškozeními, jaká údajně následně vznikla při dopravní nehodě v Praze. Podařilo se nafotit vůz řidiče-viníka, na němž ale nebyla shledána poškození odpovídající deklarované nehodě a rozsahu škody na mercedesu. Snahou majitele mercedesu, cizího státního příslušníka, bylo „nechat si“ opravu bouraného importovaného auta zaplatit od pojišťovny. I druhý účastník, jenž fingovanou nehodu hlásil, byl cizinec. UNIQA šetřením zabránila výplatě několika set tisíc korun.
Několik podobných „střetů“ vozidel bylo nafingováno i v zahraničí. U nich je zapotřebí důkladně ověřit nejen dokumentaci k případu, ale doptat se někdy přímo v místě šetření zúčastněných policistů, jaký byl reálný průběh nehody. Stalo se například, že v UNIQA pojištěný vůz měl na Ukrajině nehodu, při které byl označen jako viník jeho řidič, takže UNIQA měla vyplácet jak škodu na druhém autě z povinného ručení, tak i škodu na autě klienta z havarijního pojištění. Do pojišťovny doložili účastníci nehody protokol od místní policie a zápis hasičů, kteří likvidovali požár obou vozidel po nehodě.
Pokud by nedošlo k porovnání dokumentace a časové souslednosti, nezjistilo by se, že policie o žádném požáru neví. Účastníci ve shodě bouraná auta zapálili až po jejím odjezdu, a to i s nákladem v jednom z nich, jehož hodnotu vyčíslili asi na 800 000 korun. Pečlivou prací vyšetřovatelů nakonec UNIQA ušetřila 1,2 milionu korun, protože z důvodu pokusu o podvod neplatila nic.
V loňském roce se řešila i kauza z pojištění přepravy. Auto převážející 32 palet naložených palubními jednotkami na výběr mýta havarovalo a skončilo v poli. Poškozený klient nahlásil totální škodu palubních jednotek v hodnotě 6,2 milionu korun. Protože ve zprávě o události bylo, že se palety zčásti vysypaly do ornice, čemuž nasvědčovala i fotodokumentace, nezdálo se technikům UNIQA, že by musely být zabalené palubní jednotky fixované na paletách nutně rozbité. Proto nehodu detailně prošetřili a zjistili, že řada palubních jednotek je po vyčištění zcela funkčních a bez závad. Specializovaná firma provedla kompletní prověření a vyčištění všech palubních jednotek včetně následné diagnostiky. Díky tomuto sice zdlouhavému, ale efektivnímu postupu ušetřila UNIQA nakonec asi polovinu nárokovaného plnění, tedy přes 3 miliony korun.
Zdroj: UNIQA pojišťovna